torsdag 24. april 2014

På Trusekjøret–Truser er GØY!

Jeg har alltid sagt at er det ting jeg ikke gidder å sy, så er det pyjamaser og truser. What a waste, det er jo ingen som ser det anyway.. haha..

Men, heldigvis endrer man sine regler, og ikke minst interesser.
Jeg har sydd pysj til sønnen min, og har også nå sydd truser til minstejenta. Og det beste av alt?! Jeg er bitt av trusebasillen.

Herlighet så morsomt det er å sy truser! Det er ikke sånn at det er gjort på en to tre, for det er litt potlete med små deler og kanting osv. Men man kan jo bruke alle de bittesmå stoffrestene man har liggende, og det er ett herlig innimellom-prosjekt som ikke tar mye plass, og ikke minst som blir VELDIG GODT mottatt av 7-åringen.
Nå syns hun egentlig jeg skal sy en ny truse til henne hver dag, for det er mye morsommere å gå med hjemmelagde truser enn kjøpte.
Da smiler verden tilbake til meg, og jeg kan lene meg tilbake og kose meg med min nye dille. Trusedille!

Mønsteret er ett modifisert mønster fra Ottobre 6/2013. Jeg måtte smalne litt her og der og endre litt på høyden for å få den til å sitte perfekt. Men nå har vi også fått ett skreddersydd resultat på siste forsøk. Så moro!

Litt knot syns jeg det var å finne ut hvordan sy kilen pent på plass, og jeg kommer nok til å endre sømmer enda ett par ganger før jeg er fornøyd. Men alt i alt er det ok, og de fungerer jo helt perfekt.

Trusesøm er å anbefale!
Mitt neste prosjekt på den fronten er boxershorts til 9-åringen.

Photo 06.04.14 10 20 30

Mitt første forsøk ble litt bred i skrittet og trang rundt lårene. Dessuten mestret jeg ikke helt kantebåndsapparatet her, så sømmen er litt tett og knotete.

Photo 06.04.14 10 26 32

Det neste forsøket ble bedre, kjempefin passform, men ikke helt fornøyd med rød tråd og elastisk søm på kilen.
Man trenger ikke elastisk søm der, da den ikke skal strekkes sideveis der anywau, så det blir rettsøm heretter.

DSC_3983

Litt dårlig bilde, da jeg tok det på natta med dårlig lys.
Men her er ihvertfall det meste på plass av detaljer.
Jeg kommer til å sy den neste på samme vis og se om det er enda flere detaljer jeg kan endre underveis, hvis ikke har vi muligens ett endelig mønster her.

Photo 07.04.14 23 22 17

3 kommentarer:

Tone sa...

Såååå Gøy !!!! Truser :) Tror de to nederste er fra oss ? Bomulls Jersy ? :) Flinke deg ,Anita :)

Shamu sa...

Ja, det kan nok definitivt stemme at de er Tone. Små rester jeg har igjen, altfor fine til å kastes. :)

Tone sa...

Smart !!!!