lørdag 12. april 2014

DIY–Gratis mønster på heklet pannebånd

Photo 12.04.14 11 40 14

Jeg hadde lyst til å hekle ett påskepannebånd til lillemor på 7 år.
Hun har ett lite hodet, og alt som er beregnet på hennes alder er for stort.
Derfor tenkte jeg å lage ett mønter på ett pannebånd som er litt mindre, altså vil jeg tro at dette er ca 3-6 år i normal størrelse.
Mønsteret er blitt til underveis, og jeg er ingen mester i å lage forståelige mønster, så jeg håper du har litt heklekunskaper fra før, og forstår hva jeg mener underveis.
Hvis ikke kan du sende meg en mail, så svarer jeg så godt jeg kan.
shamu@spelbildet.com


Jeg har heklet dette pannebånder i polyestersgarn fra Sparkjøp. Det koster 6 kr pr nøste, så det er så og si gratis, og man kan godt teste ut mønster i dette garnet, uten å gå konkurs om det blir mislykket.
Garnet er knallmykt og godt, og egner seg faktisk helt supert til vår-pannebånd og tepper. Det egner seg ikke til vaskekluter, da det absorberer dårlig vann.

Jeg legger ikke ut mønster på blomsten i denne omgang, men gi beskjed i kommentarfeltet eller på mail om du ønsker mønster på den også, så skal jeg se om jeg ikke får til å lage en liten DIY på den også.



Photo 12.04.14 11 40 13

Du trenger:
- litt over 1/2 nøste polyestersgarn fra Sparkjøp eller annet garn i noenlunde samme tykkelse (Strikkefasthet: 23 m. = 10 cm).
- heklenål nr. 4

Tips:
- hekle alle staver i begge luftmaskebuene.
- Hver ny rad starter med 3 luftmasker, som erstatter en stav.


Forkortelser:
lf = luftmasker
km= kjedemasker
st=staver
rd= rad
fm= fastmasker
mb= maskebue

1. rd: Legg opp 8 lf
2. rd: Hekle 5 st, 1. st hekles fra 3. lf slik at det totalt blir 6 st
3-4. rd: 6 st
5-8. rd: øk en st i hver ende av raden, slik at det blir 8 st
9. rd: øk til 10 st
10. rd: øk til 12 st
11- 30. rd: øk til 14 st
31. rd: fell av 1 i hver ende til 12 st
32. rd: fell av til 10 st
33-36. rd: fell av til 8 st
37-39. rd: fell av til 6 st
40. rd: hekle samme de to endene med fm gjennom begge mb på hver ende.

Fest trådenedene.

Du kan enten beholde det som det er, sy på ett symerke, hekle en blomst og sy på eller en sløyfe, pynte med noen knapper etc. Det er bare fantasien som setter grenser.


Gi meg gjerne en tilbakemelding på om mønsteret er forståelig, eller om jeg må endre på noe for å gjøre det enklere.
Blir fryktelig glad for en tilbakemelding i kommentareltet om du har testet mønsteret mitt.

Photo 12.04.14 11 40 16

Ingen kommentarer: