fredag 18. april 2014

Når 9-åringen også vil ha morsom pysj…

DSC_4086
DSC_4096

Når ungene trenger nye pysjer, er det samme problemet hver gang. Lillemor som bruker 128, kan velge og vrake i barnslig glade pysjer i allslags morsomme farger, mens storebror på 9 som bruker 146/152 kun kan få tak i “voksne” pysjer i kjedelige farger og mønstre. Det er like upopulært og urettferdig hver gang.
Sist kom jeg hjem med en Angry Birds-pysj til lillesøster, og en klassisk mørkeblå til storebror, da ble det surleppe og sad sam-øyne.

Gleden var stor da pappa oppdaget at det ble solgt Angry Birds stoff på det store internett. Vi bestilte!


DSC_4083DSC_4000DSC_4002

Mønsteret er hentet fra Ottobre nr 6/2013 og er egentlig raglangenser og jentetights.
Forskjellen på jentetights og guttetights er at på guttetightsen er det gylf, det trengte ikke vi på en pysjbukse. Vi trengte en bukse som han ikke svømmer i i bredden, men som er smal nok til å passe vår lange og tynne gutt.

Jeg valgte å gjøre den veldig enkel, da det var nok lek i stoffets eget mønster.

Størrelse 152, litt stor, men da kan han ha den lenge.
Neste gang jeg syr pysj til ham kommer jeg til å kjøre samme lengde på genseren/t-skjorta, men en størrelse mindre på buksa. Han har ikke så lange ben.

DSC_4001

I livet har jeg sydd inn en bred buksestrikk.
Jeg har sydd den sammen til en ring, festet på fire steder i bukseåpningen, sydd sammen med trestingssikksakk, brettet inn to ganger og så sydd over med elastisk rettsøm.
Det ble en bra løsning som er myk og god mot bar barnehud.


DSC_4003DSC_4005

I natt sover prinsen lykkelig i ny pysjamas som er akkurat passe leken for hans alder å være.
Han er tross alt bare 9 år og ikke en liten mann.

La barn være barn!


DSC_4090DSC_4091

Ingen kommentarer: