tirsdag 31. mars 2009

Hvordan sy på skråbånd - Juksemetoden





 Det er flere måter å sy skråbånd på, jeg bruker to metoder.
A. Lærebokmetoden, hvor man syr på båndet i to omganger.


B. Juksemetoden, går fort, er enkel og blir garantert bra resultat. Hva mer kan man ønske? Kinderegg!

JUKSEMETODEN:

1. Kjøp en fot med en liten kant på ene siden. Jeg har Janome symaskin, og her heter sømlabben "O".



2. Sy lett sikksakk over kanten av produktet du skal ha kantebånd på (med vanlig sømlabb, ikke "O" labben!!).Dette gjør flere misjoner; det rakner ikke under kantebåndet og det blir stødigere å sy kantebåndet rundt.
Jeg bruker ofte overlockmaskinen på slike kanter, for å gjøre det enda stødigere, men det er ikke nødvendig.



3. Brett skråbåndet på midten og press lett.
Dette behøves kun å gjøres 10-15 cm inn fra enden, slik at man har en god start.



4. Brett skråbåndet rundt kanten på stoffet og før den under sømlabben. Hold fast på så det ligger stødig, mens du senker sømlabben.



5. Still inn stinglengden til 4. Det gir fin søm.



6. Sy stikning langs hele kanten, la den lille sømguiden på sømlabben styre kanten på stoff/skråbånd slik at det blir helt beint.
Seriøst så behøver du knapt anstrenge deg, siden du har en slik guide på labben som anstrenger seg for deg. :-)



7. For pen avslutning klipper du av slik at skråbåndet blir litt for langt.
Brett enden inn mot vrangen på båndet og brett det brettede skråbåndet tilbake over stoffkanten.
Sy ferdig og feste enden med noen ekstra sting.



8. Slik ser avslutningen ut til slutt.
Fint om du klarer å få skjøten til å treffe selve skjøten på stoffet.



9. Rett og fin søm over hele kanten. Jippi!


10. FERDIG!!!
Det ble en veske denne gangen, neste gang kanskje ett skjørt. :-)


Lykke til min medjuksemaker.. hehe... U can do it!


.

35 kommentarer:

Unknown sa...

hei kaller ikke dette juks det er jo et hjelpemiddel... takk for du på minner meg om dette,, har foten men ikke noe flink til og bruke den skal prøve det er helt sikkert...

Irén sa...

Hei på deg!

Sying har jeg ikke mye greie på, men du får det til å lekende lett ut. Også så heeerlig retrostil da!

Den vesken - den ble jeg rett og slett helt forelsket i!!! Er den til salgs???

Hilsen Irén - som fryder seg over å ha oppdaget bloggen din. Så utrolig masse flott og gøyalt! Du er bare råflink!

Et lite knips sa...

Supert! Tar du imot elever he he

Fru. Idsø sa...

Tusen takk:) Kjempebra vist og forklart! Bare kom med mer!

hverdags-mamma sa...

Så bra tips med juksefot! Denne teknikken har jeg lært av jukse-mamma som vil ha alt gjort effektivt, men da uten juksefoten, og derfor ikke garantert godt resultat... ;)

Synnøve sa...

Flotte greier altså. Skal sjekke "føttene" til maskina og se hva jeg har.

Lillian Risholm sa...

er så bra med sånne vise hvordan man gjør det bilder!!! og det nettet var helt rått!!!

Hobbymegher sa...

Herlig!!!
Knallbra med bilder og beskrivninger! Vi burde vel bli flinkere til det alle mann. :0)
Takker og neier, snuppa!
Skal sjekke om jeg har den foten, gitt. Ellers får vel sysiden en bestilling etterhvert... :0)
Klem, Lille-T.

Strikkern sa...

Tusen takk for god beskrivelse.

Jeg har også Janome med den foten, så dette skal prøves.

Forøvrig så syr du kjempemasse lekkert.

Lykke sa...

Shamu gjør ting hun kan, hehe? Denne foten har jeg ikke visst hva jeg skulle bruke til. Nå vet jeg det! Takk for oppskrift!

sofen sa...

Takk for påminnelsen! Må rote frem tilbehøret til min LITT mindre avanserte maskin enn din (du er heldig, du!) og se om jeg også har en sånn fot.

Du er flink til å sy, altså, og lager mye stilig! Takk for at du deler!

Shamu sa...

Så utrolig flott at dere ser nytten i guiden min! :)
Da skal jeg jammen lage flere fremover..

TAKK for at dere legger igjen kommentarer! Det setter jeg UTROLIG stor pris på!! :-)



Irèn - Vesken skal ut i butikken ja, men så langt kom jeg ikke i går.. hehe.. og nå er jeg på jobb.
Vil du ha den kan du sende meg en mail. Siden du er førstemann ut ;-)

Monikum sa...

Genialt Shamu!!! Den foten har jeg jo.. og kanskje jeg bare kan levere inn den avansserte skråbåndsfoten jeg kjøpte her om dagen.. hehe...

Eva Mari sa...

Kjempebra Shamu!!
Tusen takk for at du la ut grundig demo, - snill du er!
*Noterer opp å kjøpe slik fot asap... ;)*

Klem fra meg :D

Shamu sa...

Monica - Er det den som tilhører Coverpro maskinen?
Den har jeg også og den skal IKKE kastes :)
Den er genial til ribb kantebånd...
Selv om ejg ennå har til gode å prøve min... det står på To DO listen.. hehe..

Maja sa...

Takk for flott juksemetode :)

Linn sa...

Kult! Alle tips som kan være til hjelp når jeg etterhvert skal bli bedre venner med symaskinen taes imot med stor takk! fli

GryHege sa...

Takk for tips!
Har jo foten og har brukt den masse. For det er jo egentlig en fot til lappeteknikk for å få riktig sømmonn (1/4"), men kjekt med andre bruksområder også :-)

Anonym sa...

Takk for tipset! Trur eg må skaffe meg ein slik fot til husquarnaen viss det fins, for skråbandsøm er ganske kjedelig med lærebokmetoden!

rino sa...

smart!

Irén sa...

Hei, hei Anita!

Da skulle avtalen være i boks, og jeg kan glede meg til pakke i posten. Du så kjekt det skal bli med kul retroveske fra Anita i Blogglandia :-)

Berna Marie sa...

Tusen takk for at du deler denne metoden! Jeg suger til meg alt jeg kan få lære om sying som bare det, da jeg er ny i sy-verdenen:) Gleder meg til å prøve:)

Marit Johanne sa...

Dette så veldig greit ut, må sjekke om jeg har eller kan få kjøpt slik fot til min maskin.

barbro sa...

Toppers veske - igjen!

Metoden skal prøves ut, ja.

LilleLeo sa...

Ikke noe juks, men enkelt og genialt!

Fit mum sa...

Takk for god veiledning!!
Bruker du alltid ferdige kantbånd (jeg klipper og sliter meg gjennom den proessen selv..). HVa gjør du da evnt med kantbånd til stretch jersey?

Shamu sa...

Fit Mum - Nei, jeg bruker ikke alltid ferdige, men om jeg skal ha ensfargede og de fargene jeg har i ferdige er bra, så hvorfor ikke? Enkelt og lettvindt. hehe..

Til stretch bruker jeg ribb til kantebånd.
Er det nederst i en skjørtekant så kan jeg bruke vanlige skråbånd.

Monica Therese sa...

Takk for tips =) Kjekt for en nybegynner å lære sånt av en erfaren syerske ;)

jasmin sa...

For ei nydelig veske...

Unknown sa...

Tusen takk for veldig god forklaring. Nå har jeg fått sydd på skråbånd på en gardinkappe - er godt fornøyd :)))Kirsti

Presley sa...

Heisann... fin guide... har jeg bare sett bildene. De er nemlig borte vekk.

Presley sa...

Fin guide... hadde jeg bare kunne sett bildene... de er borte vekk.

Presley sa...

Fin guide... hadde jeg bare kunne sett bildene... de er borte vekk.

Presley sa...

Heisann... fin guide... har jeg bare sett bildene. De er nemlig borte vekk.

Unknown sa...

Genialt:)