onsdag 6. februar 2013

Heklet teppe “Rosmarin”

DSC_3010

Vi har en lesekrok oppe i gangen, som manglet teppe.
Det er jo ikke verre enn at man kan frakte ett av de eksisterende teppene i huset de få gangene man faktisk legger seg der.. men så er det noe med å kunne finne unnskyldninger til å lage nye tepper da.
Jeg fant en god unnskyldning syns jeg, og teppet måtte være lilla.

DSC_3012

Lesekroken er ingen kald krok. Varmen fra stua kommer rett opp og det er alltid lunt og godt der. Teppet er ment til kos og idyll, ikke varme. Ergo bestemte jeg meg for å hekle det i bomull.
Jeg ville ha litt liv i det, slik at jeg heklet stort sett uten mål og mening, men jeg hold meg til ett visst antall farger for å få litt harmoni.
For å bryte opp og skape litt spenning i ett ellers klassisk teppe, valgte jeg å lage bestemorsrader i hver ende på teppet. Det likte jeg veldig godt resultatet på.
Jeg har gjort det tidligere også, men da midt i teppet. Det kan du lese om HER – Mitt aller fineste teppe noensinne!
Jeg har også heklet ett tepe i retrofarger tidligere, den gang i ull. Det kan du lese mer om HER – Retroteppet.

DSC_3015

Jeg elsker slike tepper, og de er supermorsomme å lage!
Har du veldig lyst til å lære deg bestemorsruter, eller oldemorsruter, er det bare å ta ett lite Google søk. Jeg lærte meg det via blogger på nettet. Det er så mange som skriver gode forklaringer.

Kunne du tenke deg at jeg laget en liten Tutorial med bilder?


DSC_3019DSC_3021DSC_3022

13 kommentarer:

Unknown sa...

For et flott teppe!!!

Marit sa...

Ett nydelig teppe du har heklet.

Liv Myredal sa...

Så fint teppe du har laget. Har ikke sett bloggen din før i dag og er glad for å se andre som også er superglad i farger. Farger gir så mye energi. Jeg skal følge bloggen din fremover, så finner jeg nok inspirasjon til litt av hvert.

Elisabeth sa...

Aldeles nydelig!

Barbro sa...

Nyyyyyyydelig teppe Shamu :D
Lillafarger er bare så flotte og den måten du har brukt dem på er LEKKERT :D

stines gullfine sa...

JA til tutorial med bilder! Aldeles fantastisk teppe. Åh! E vil au ha et slikt! Og en lesekrok må ha et teppe, uansett hvor varmt det måtte være der. Kos kos kos med tepper! Fargene e au nydelige. Du er FLINK!

Shamu sa...

Tusen takk alle sammen for fantastiske tilbakemeldinger.
Det girr inspirasjon til å fortsette med lappene mine. :-)

Torunn Tangen sa...

Vakkert! Og teknikken (luftmasker og fastmasker?) du har brukt til å hekle sammen lappene på, har jeg aldri sett før. Det gir et luftig og ryddig inntrykk. Godt jobba (:

Tråkleguri sa...

Så flott!!

Sikkert mykt og deilig i bomull.

Jeg legger merke til at du tar to runder med hver farge; klokt!

Er i sving med ett selv i ullgarn, med ein runde av hver farge = 8 tråder å feste på hver rute!! Heklingen er plankekjøring i forhold til alle trådene som må festes.

Men det er verdt det... De er kjempefine!!

Gratulerer med enda et prakteksemplar!

Anonym sa...

Wow!! Dette var et flott teppe. Så flink du er :-)

Manja sa...

Utrolig flott teppe! Fargene er helt fantastiske! Elsker lilla! En tutorial hadde vært supert!

Marion sa...

Nydelig teppe! :)

Elin sa...

Kjempeflott teppe! Jeg holder på med et tilsvarende. Stort prosjekt, blir kanskje ferdig om noen år ;)

Heklehilsen fra Heklehuldra
http://heklehuldra.blogspot.no/