torsdag 4. februar 2010

Shamu gjør ting hun ikke kan: Komponere grove (gode) boller!

DSC_0325

Nå er ikke dette en bakeblogg, men siden den nå heter “Hobbyvimsen” så tenkte jeg at jeg jo godt kan skyte inn litt andre hobbyer også, som baking og etterhvert foto (siden jeg har fått nytt leketøy.. tadeitamm!).

Jeg er fryktelig glad i å bake kaker, boller, brød og diverse… og ja, det synes på vekta.. men hva gjør vel det? Man nyter jo livet og livet nyter oss… hver dag er en fest, og det må jo feires?

Jeg fant en halvliter med vaniljeyoughurt i kjøleskapet som hadde en levedag igjen (ja, jeg er hysterisk på holdbarhetsdatoer… her kastes det over en lav sko om det vipper over), så her måtte noe gjøres.
Jeg fant også en kg sammalt hvetemel i skapet, dette gikk også snart ut på dato, så kunne man kombinere kanskje?

Jeg åpnet kreativitetsslusene og dæljet på med ingredienser i kjøkkenmaskinen, krysset fingre og håpet på det beste.
Heldigvis noterte jeg underveis, I TILFELLE de skulle finne på å bli gode.. rundstykkene altså.. for det var det det skulle bli.

Det endte med å bli noen kjempegode rundstykkeboller, som 5 åringen nekter å kalle rundstykker, for de er altfor gode til det.. så vi er enige om at det er “sunne” boller.. hehe…

Her er oppskriften om noen skulle føle seg kallet til å prøve:

Anita grove vaniljeyoughurtboller 

1 kg sammalt hvete, finmalt
1 1/2 dl sukker
1 pakke gjær for søte deiger
1/2 ts salt
6 ss flytende margarin
1/2 liter vaniljeyoughurt (her kan man sikkert med stort hell bruke skogsbær også)
2 dl melk (vurderer å prøve med vann neste gang for å få de litt lettere)
1 egg

Alt det tørre blandes først, så deiser man oppi alt det andre.
Kjører deigen ca 10 minutter i kjøkkenmaskin eller elter for hånd til en passe myk og god deig.

Jeg forhevet ikke, men trillet ut 24 boller og fordelte på to brett.
Satte de til heving på badegulvet med kjøkkenhåndklær over og lukket døra så ikke katten skulle komme inn.
Katten kom inn og trødde ett finfint spor i den ene bollen.. jaja, så fikk han også være med.

Heves da altså i 1 1/2 time, pensles med melk eller egg og stekes midt i ovnen på 220 grader i ca 7 minutter.


VOILA!!

I følge Nathaniel er de sabla gode med smør og Nugatti. ;-)

DSC_0310

Ingen kommentarer: