søndag 12. februar 2012

Eventyrtunika “Red Riding Hood in the Wood”

DSC_1246

På fredag skulle jeg være med en superherlig jentegjeng her i Flekkefjord, på vinkveld.
Det fine med disse vinkveldene er at det blir arrangert tema hver gang. Det gjør jo litt til at man kan leke litt ekstra i forkant, og kanskje ikle seg noe man ellers ikke ville gått på fest med. Og kanskje, som i de flestes tilfelle: noe annet enn svart.
Denne kvelden var temaet: EVENTYR.

DSC_1231

Hva jeg skulle være? Rødhette vel!

DSC_1242

Jeg lette rundt i mønstrene mine for å finne ett mønster som egnet seg.
Jeg ønsket ikke å bare lage ett kostyme, men ett plagg som jeg ellers kunne bruke…. særlig nå når våren nærmer seg.
Farger er jeg ikke redd for, og når sola og varmen begynner å gjøre alvor av seg ute, ja da er farger en daglig selvfølge!

DSC_1230

For å få tunikaen som jeg ville, måtte jeg kombinere 2 mønster, samt gjøre en liten klassisk feminin vri på den.
Det er ikke bare bare når man syr i mønster man ikke har testet før, så jeg endte selvsagt opp med en rød tunika som var akkurat en smule for liten for meg. Stoffet jeg hadde tiltenkt var fantastisk deilig, og aldri gav plagget ett aldri så lite eksklusivt puff. Men, når man ikke har tålmodighet til å sy testplagg, så er det en lærepenge man må ha med seg.
Kvelden før kvelden satt jeg altså der med en kjole som ikke passet, og null stoff igjen.

DSC_1256


Jeg måtte rett og slett tegne mønster i en størrelse større, samt ofre en nyinnkjøpt velourbit.
Velour er ikke like fest-preget, men til denne anledning så syns jeg det dugde veldig greit.

Siden jeg mistenkte at denne ville bli en liten smule for stor, så sydde jeg inn knytebånd i livet.
Jeg hadde rett, og knytebåndet reddet fasongen.
Jeg er helt klart midt mellom to størrelser, så neste gang må jeg tegne det om, slik at jeg får riktig størrelse.

Alt i alt ble jeg fornøyd med tunikaen, og kommer garantert til å traske rundt i byen med denne i sommer.

DSC_1258

Grunnmønsteret er hentet fra mønsteret Carmen.
Jeg har valgt korte ermer, kjolelengde bak, buet front, og lett utringet bryst.
Jeg har delt opp bakstykket for å få mer fasong til min noe svaibare rygg.
Det funket veldig bra.

DSC_1266

Hetten er hentet fra mønsteret; Pearl, med noen små justeringer, blant annet gjort den om til alvehette og tilpasset åpningen til tunikamønsteret.
Jeg har brukt 2 av grunnmønsterene til Pearl hette; oversized hette og innerhette.

DSC_1260

Stoffene jeg har brukt er rød velour fra Kreativ (Hilco?), samt mønstrete jersey kjøpt brukt på en kjøp/salg side på Facebook. Fine facebook!

Knappene er fra knappeskrinet og silkebåndet er fra Stoff og Stil.

DSC_1259

Kjolen er i str 40/42 med svært god tumleplass.
Jeg er en standard 38 i overdel, så denne kan jeg spise MØØØØE is i! Tjohei!

Alt i alt er jeg strålende fornøyd.
Tunikaen skal jeg sy flere av, med lange ermer, med og uten hette og muligens som kjole også.
Morsom modell!

PS. Gjett hvem som ble syk på selve festdagen, slik at hun IKKE kunne gå på festen?
Det var MÆ det…. joda… kjolen henger her den…. så er det noen som virkelig kunne tenke seg å kjøpe den, som mangler litt eventyr i hverdagen?
Da selges denne for 1000,- Smilefjes som blunker

DSC_1264

9 kommentarer:

sjeroks sa...

Herregud anita, du er bare verdens herligste å søteste dame <3 Tunikaen ble kjempe fin:D Heldig blir den nye eieren av denne, selv synes jeg du skulle beholdt den selv, for du kledde den utrolig godt.
Ønsker deg en nydelig uke søte Anita, og virkelig god bedring om du fremdeles skrangler
Klem

Tone sa...

Den var knall fin Anita :) Du kler RØDT veldig godt !!
Velouren er ikke Hilco

Klem Tone

Judith sa...

FIIIN:-) Skulle ønske jeg kunne sy.

knuffel sa...

Herlig tunika i en nyyyydelig rødfarge!

Ønsker deg en fin uke!

Kaja sa...

Åh vilka roliga bilder du tar! Rödluvan med korgen är ju helt otroligt bra!

Tar du allt med självutlösare, eller har du någon som fotar?

Janne J. sa...

Så stilig!!!

Nina sa...

Oi! Det var litt av ett arbeid og litt av en historie for så å bli syk! Kjolen var kjempefin!!

Håper formen er bedre nå!

I en Sving sa...

Wow. Denne var jo helt superduper. Rødhette, lykke og glede. Rett og slett et eventyr i seg selv :)

LilleLeo sa...

Den var kjempe fin! Jeg likte veldig godt detaljen foran på brystet.