søndag 15. januar 2012

Kåpe “Pelle Elefant og snøstorm i solnedgang”

DSCN0364

Pelle har vært ute i snøvær før han. Ingen skal komme og fortelle ham at han ikke kan forberede seg…
Men, hva gjør man når man er elefant og skal ut i snøen, trygg og tøff og glad og blid… også kommer de ekle små naboelefantene etter???
Vis meg en Pelle elefant som LIKER naboelefantUNGER?

DSCN0373

”Der borte er det en” – sier Alea… jadda… barn har dog en livlig fantasi!
Også tror de alltid de har rett… og har de ikke det, nei så smiler de bedårende også får de rett allikevel.. ihvertfall på lizzåm!

DSCN0365

Pelle elefant er en grepa kar som elsker snø.
Hver kveld stikker han ut i parken og leter etter snø på himmelen, for snø betyr snøballkrig med naboelefantene, og snøelefanter og snøengleelefanter og snøborger og elefantspor i snøen! Snø er GØY!
Men når himmelen lyser rødt om kvelden, når sola går ned og man glipper med trøtte øyne i snøhåp… nei, da blir man like skeptisk hver gang.. kommer den i kveld? Snøen?

DSCN0376

Men man sitter der da, med Pelle Elefant, og de irriterende elefantnaboene, så ser man plutselig ett snøkorn, eller tolv? Mange!
Og hva kommer da? Lekestue? Nope….

DSCN0370

SNØSTORM!
Pelle Elefant JUBLER, DANSER og stråler av snølykke!
Endelig kan man hoppe i solnedgangen, endelig man smile i snøen..
ENDELIG kan man leke med naboelefantene!

DSCN0368

Pelle Elefant-Kåpe er sydd etter samme mønster som SIST – Fra nettbutikken KREATIV sitt populære Vivienne mønster.
Litt småendringer har jeg gjort denne gangen, men det er jo det som er gøy med å sy flere plagg, man kan leke, endre, skape og kreere noe som er unikt og litt eller mer eller mindre mye ditt etterhvert.
Jeg har MANGE kåpeplaner! Jippi!

DSC_1072

Hovedforskjellen denne gangen er at jeg har valg kun stumme stoffer, som bredstripet cord, rød bomullslerret og prikkete bomull.
Kåpen får ett litt annet uttrykk når den ikke er stretch, og det er faktisk like morsomt.
Det grønne cordstoffet er en gammel gardin og bomullsstoffene er fra S&S.
Deilig å få brukt litt fra stofflageret! Yey!

Jeg har også byttet ut glidelåsen med knapper denne gangen. Spennende forrandring som gav kåpen ett litt annet uttrykk, like morsomt det også. OG kjekt med variasjonsmuligheter.

Jeg har droppet lommene i front og kjørt diger applikasjon istedet.
Man trenger ikke alltid lommer, og så lenge man kan lage mange kåper er det ekstra moro å gjøre dem forskjellige både i funksjon og utseende.

DSC_1076-2

Jeg har også valgt å ikke ha ribb i ermene på denne kåpen, men heller fore neederste del av ermet med prikkete bomull, slik at man kan brette opp og få en helhet.
Prikker på ermene er GØY syns Alea. Smilefjes

Begge ermene har fått en naboelefantunge som gjerne vil være med på ALT.

En rød knapp på hetten og samme røde knapper på beslaget i ryggen gjør jakken også fargerik bakfra.
Det må man da…

DSC_1080

Kåpen er sydd i størrelse 110/116 og passer lenge!
Jeg har gjort den litt smalere i fasongen og svingt opp litt i front for å få en enda mer feminin look.

Syns du jeg har lykkes med det denne gangen? Eller må den være rosa for å være jentete? Smilefjes som blunker


DSC_1081

17 kommentarer:

Innestemmen sa...

Knallfin!

Tone sa...

Knall fin Anita ;) Utrolig flotte farvekombinasjoner,og søte Alea,virker fornøyd !
Veldig gøy og se at forskjellen fra den første kåpa til denne ,er forskjellige,selv om mønsteret er det samme :)

Klem Tone

Heilt spesiell sa...

MAGISK!!

sjeroks sa...

Ååå, anita, kan jeg komme på sykurs hos deg? JEg synes du lager så sinnsykt magiske klær. du er litt magisk <3 kan du ikke være med på købentur å ha det litt magiskt sammen med oss? si ja da vel pritti pritti pliiiis

Ingvild sa...

Du e bare såååå flinke - tenkte på deg igår då me kjørte forbi Flekkefjord med den nye valpen :) Ha ein fortsatt fine søndagskveld :)

Eilen sa...

Så fin, deilige sammensetninger av farger, likte den øverste knappen som skilte seg litt ut :)

Ingrid sa...

Fantastisk! Så søt med elefanten. Og nydelige detaljer! Håper jeg greier å sy noe så fint noen gang:)

Hege sa...

Utrolig stilig kåpe! Må nok prøve meg på kåpe til ungene her også ;) Og så digger jeg både fløyel (får forresten inn mange nye farger om kort tid ;)og ikke minst fargesammensetningen!
Trenger ikke være rosa for min del...

SiriR sa...

Kjempefin kåpe med stilig snitt:)

Misemor sa...

Kjempefin kåpe. =)

Lowella sa...

Helt underbar! Mycket finare med grönt o rött än rosa :)

krajamaria sa...

Så fin den här med! Och ännu finare blir den ju på den söta modellen! ;)

HobbyHjerte sa...

Fantastisk stilig kåpe !!

rockefår sa...

Fin og jentete nok i massevis mener nå jeg, men jeg og eldstedattera er ikke alltid heilt enige...

Mange fine detaljer!

Shamu sa...

Innestemmen - Takk! :-)

Tone - Tusen takk!! Jepp, det er knallgøy å se at stoff kan gjør en vesentlig forskjell. Men lillemor ønsker seg nå 5 jakker til da... jadda...

Heil spesiell - TAKK! :-))

sjeroks - Søteste du da! Jeg har kjempelyst til å bli med til Køben, men jeg vet ikke helt... litt kronglete å komme seg frem og tilbake til Oslo med så mye bagasje osv osv... men har suuuuperlyst da!! Men fristen er vel over anyway?

Ingvild - Neste gang dere kjører forbi, så kom innom!!! :-)))

Eilen - Den øverste knappen er en rød knapp med en hvit knapp inni... enkelt og gøy og jepp, kjekt når det bryter litt syns jeg. :-) Tusen takk for ros!

Ingrid - Tusen hjertelig takk! :-)

HEge - Ja fløyel/Cord er en skikkelig vinner, særlig på yttertøy... retro-deilig-drag over plagget.. også holder det seg fint og faller flott syns jeg.
Gleder meg til å se hvilke farger du får inn, håper det er noe bredstripet der. :-))

SiriR - Tusen takk!!!

Misemor - Takk skal du ha! .-)

Lowella - Glad vi er enige! :-)))

Krajamaja - Ja, actionbilder gir bedre inntrykk syns jeg. Kjekt når man kan få det til. Tusen takk for fine ord! :-))

Hobbyhjerte - Tusen takk!! :-)

rockefår - Tusen takk!
Heldigvis er min jente stort sett glad for at det jeg syr er hennes, så farge er ikke så nøye.. MEN, neste kåpe skal visst være rosa da... så litt rosa må man snike inn innimellom. hihi..

JunePune sa...

Herlig fantastisk kåpe, og tusen takk for bidraget i utfordringsbloggen :D

Gunn Astrid Øfsti sa...

Denne kåpe gikk rett hjem hos meg!!!!Rett og slett herlig. Har et stykke grønn babycord som jeg ikke helt har visst hva jeg skulle bruke til, men nå fikk jeg en idee til en grønn kjole til lissmor her i huset. Og så kom det rød/hvit prikkete stoff med posten i går, så nå har jeg masse ideer. Takk for det. Er innom bloggen din med jevne mellomrom for inspirasjon.