mandag 28. november 2011

Søskenbukser–test av nytt mønster

DSC_0476

Mine to yngste barn er perlevenner, bestevenner, erteris og virkelig hverandres beste lekekamerat.
Når mamma sitter på gulvet og klipper bukser i stor skala, ble fristelsen for stor for dem begge. Der lå det nemlig morsomme stoff som var helt like, i både “jentefarger” og “guttefarger”. Dette måtte jo utnyttes…
”Mamma, vi vil ha like bukser!!”

DSC_0465

Siden jeg i lengre tid har hatt lyst til å prøve nye buksemønster, særlig store som passer min sønn på 7 år, så passet denne utfordringen godt.
Jeg hadde nemlig funnet ett gammelt mønsterblad fra 2009 med BALLONGBUKSE-mønster i.
Disse ville jeg prøve.

Jeg tegnet og klippet ut 2 mønster i str 6 år og 8 år.
Eneste endringen jeg gjorde var å kutte livhøyden såpass at jeg kunne ha ribb i livet. ungene mine elsker bukser med ribb.

DSC_0460

Mønsteret var ENORMT.
Buksene ble ekstremt vide, noe jeg ikke er særlig stor fan av.
Jeg elsker ballonglooken, men det skal være noenlunde passform i det minste. Det skal ikke være telt…. Disse ble litt teltish…

Jeg sydde en “retrokant” i front av alle buksebeina, for å få litt diskret pynt på.
Jeg ville ikke dekorere buksene noe særlig utover dette, da jeg ikke visste om de ville passe, samt at jeg ville ha enkle bukser som ungene kunne bruke i barnehage og skole.

DSC_0474

Strikk nederst i beina gjør at buksene får lengre levetid, men jeg ser at strikken på Aleas bukse ble for løs, selv om jeg fulgte mønsteret. Mulig hun er særdeles smal i føttene, men jeg tror ikke akkurat det er der det ligger. Den kunne godt vært 2-3 cm kortere.
Nathaniels bukse var perfekt i lengden, og begge buksene satt godt i liv/skritthøyden.

Utover dette ble ungene FANTASTISK lykkelige og fornøyde. Og buksene skal brukes i morgen. Veldig kjekt!
Det viktigste her var nok at de er like, ikke om buksene ble fine eller ei…
Herlig med unger, de har ikke alltid så store krav, og det er jammen lett for meg å være en SNILL mamma innimellom..

Storebror passer på sin lillesøster med stor omhu.
Søskenkjærlighet med stor S…. *snyyyyt*

DSC_0472

3 kommentarer:

rockefår sa...

Så herlige søskenbilder! Søskenkjærlighet er noe ubeskrivelig vakkert for en mor som elsker alle sine barn!

Jeg har sydd en genser til min sønn i dette blå maskin tøyet, men han vil/tør ikke bruke den på skolen. Jeg forstår meg ikke på det at sånt er for "barnslig" eller noe sånt i 1.klasse....

Shamu sa...

Takk vennen! :-))

Min gutt går i 2. klasse og skal absolutt ha den på, etter eget ønske. Så det er nok forskjell fra skole til skole der vil jeg tro.
Jeg gleder meg bare over hvor lenge det varer at de kan gå i mammas hjemmesydde... 16-åringen er ikke like villig.. hehe...

Elise sa...

Så koselig, tenker hun blir passa på til hun hvertfall er godt gift av han ;)
(mannen min fikk kjeft av sin lillesøster når det ikke var noen gutter som turte å prøve seg på henne når hun begynte å gå på fest får at de var redd han, hehe)

Hadde man bare kunne det der med å drite penger så skulle det blitt ekstremt mange meter med nye stilige stoffer (og ett påbygg på huset som blir større syrom og lekerom til ungene, man må vel bare få drømme ;P )