tirsdag 14. april 2009

Overlock eller vanlig symaskin? Eller begge deler?

Det er mange som lurer på hva forskjellen er, og om man trenger begge to.
Hvis man kjøper en overlock, trenger man da en vanlig symaskin?

Ja, det gjør man.


Dette er hva jeg bruker min OVERLOCK (Janome ML644D) til:

* Syr sammen alle deler på klær og vesker. Dette går utrolig kjapt og jeg rekker å sy minst to plagg på samme tid som ett plagg på vanlig symaskin.
* Kanter råkanter, både de som skal være synlige og usynlige. Dette fordi overlocken kaster over og kutter på samme tid, den lager en veldig proff finish som gjør seg utmerket på opplegg av skjørt, inni uforede hetter og andre steder hvor sømmer vises. I tillegg går dette sinnsykt fort og er mye mer sikkert enn på vanlig symaskin.

Dette bruker jeg min vanlige SYMASKIN (Janome Memory Craft 6600 Pro.) til:

* Syr stikninger
* Applikerer
* Rynkesøm
* Knappehull
* Syr i knapper
* Syr på pyntebånd
* Syr i glidelåser
* Syr på navnelapp
* Pyntesømmer og alfabetsøm


Dette er MITT bruk. Jeg vet jo at andre bruker flere/mindre funksjoner på sine maskiner, men det er jo opp til hva man syr også.

Overlockmaskinen min kan gjøre mye mer, men så langt har jeg ikke kommet at jeg har fått utforsket mer enn vanlig 4-tråds søm.

Når jeg finner ut av noe annet lurt, så skal jeg tipse dere om det også. :-)

3 kommentarer:

hverdags-mamma sa...

Ja, da venter jeg i spenning på at du kommer med oppdateringer på mer å bruke overlockeren til... Jeg gjør som du, og har samme maskina, men jeg har heller ikke orket/rukket å sette meg inn i mer...

:)

Eva Mari sa...

Har du prøvd rynkesømeffekten, Shamu? Har jo sett på YouTube hvordan det virker lekende lett...

Vil vel nesten ikke ha det bekreftet fordi da blir en enda mer sugen på supermaskin..

Trøster meg med at de visstnok syr ørtentusen sting på en-to-tre, - def IKKE for meg! *skummelt*

Klem fra Eva Mari :D

Anonym sa...

Rynkesøm og flatlock er genialt. Rynkesøm trenger man bare en rynkefot som ekstra tilbehør, det er helt genialt.